Saturday, December 8, 2012

BALI OH BALI!!!



22 November 2012




 Tidak dapat digambarkan perasaan sebaik menjejakkan kaki di Lapangan Terbang Ngurah Rai, Denpasar. Hilang rasa penat dan lenguh duduk selama 3 jam di dalam kapalterbang. Banyak membaca dan mendengar cerita dari teman-teman tentang kelebihan pulau ini. Walaupun pilihan kali ini adalah pilihan suami, tetapi merupakan pilihan yang amat tepat dan berbaloi.


Pak Ali telah siap menunggu. Memandangkan waktu telah 10.00 pm, kami mengambil keputusan terus ke hotel, sempat menapau makanan untuk dinner malam itu. Di sepanjang perjalanan ke hotel kami yang terletak di Legian, rumusannya Kuta merupakan tempat yang amat happening, kelihatan ramai mat saleh yang duduk minum-minum di sepanjang kedai-kedai yang terdapat di situ yang sememangnya berhadapan dengan kawasan pantai & laut. Bak kata Pak Ali " mereka ni drink and terus drunk" he he he. Keesokan harinya seawal 7.30 kami telah siap breakfast dan jam 8.30 am Pak Ali tiba menjemput untuk memulakan lawatan di sekitar pulau Bali.



 




23 NOVEMBER 2012
 
KINTAMANI

Merupakan destinasi yang dituju. Tidak hairanlah digelar Pulau Seribu Pura. Memang banyak terdapat pura dan patung-patung serta dewata yang diukir indah & halus, turut membuatkan pelancong rasa kagum dengan seni yang amat kreatif ini. Sempat singgah dibeberapa tempat yang menarik sebelum tiba ke tempat yang dituju. Antaranya tempat membuat batik, perak & emas & galeri lukisan. Di sepanjang perjalanan banyak terdapat kedai-kedai menjual lukisan dan kawasan sawah padi. Memandangkan hari Jumaat, Pak Ali mencadangkan agar solat jumaat di Kintamani kerana di Bali sebenarnya amat kurang masjid.
Kelihatan bersebelahan gunung berapi tersebut terdapat danau yang sungguh luas


Sawah padi bukit yang banyak terdapat di Bali
Cuaca mendung dan hujan (sekejap hujan, sekejap berhenti. menambahkan lagi sejuk cuaca di puncak bukit tersebut. Sementara Sham & Pak Ali solat Jumaat, aku dihurung dua wanita warga Bali agar membeli barang-barang perhiasan cenderahati seperti gelang, rantai dan sebagainya. Amat murah sebenarnya kerana kita boleh tawar menawar. Sempat berhenti untuk bergambar berlatarbelakangkan gunung berapi yang masih aktif (kelihatan asap yang keluar dari puncak gunung tersebut. Dihujung bersebelahannya kelihatan danau yang besar. Cantik dan Indah sungguh panoramanya..subhanallah!!



bersambung...

No comments:

Post a Comment