Saturday, December 8, 2012

BALI OH BALI !!!! - (2)


.
BALI

23 NOVEMBER 2012


UBUD merupakan lombong seni kreatif masyarakat Bali. Segala-galanya ada di sini. Daripada perhiasan, pasu, patung ukiran, kain, cadar dan macam-macam lagi. Di sepanjang jalan seronok melihat berbagai-bagai barangan yang dipamer. Singgah melawat Taman Herba. Berbagai jenis herba terdapat di sini. Coffee Luwak turut dijual & penerangan tentangnya turut diberi.


Di sini kami turut diberi minum contoh-contoh perisa kopi yang dihasilkan. Teh o limau dan ginger menjadi pilihan. Harga di sini harga tetap iaitu 100,000 rupiah untuk 100 gsm (lebih kurang RM32.00)


 LUWAK COFFEE

 Beberapa ekor musang yang cuma memakan buah-buahan dipelihara di sini dan di beri makan buah kopi. Proses pencernaan musang turut mengeluarkan kopi yang dimakan tadi. Kopi ini akan diambil & dikumpulkan, lalu dibersihkan. Selepas dibersihkan ianya akan digoreng tanpa minyak sehingga coklat gelap & diproses untuk dijual. Kopi ini antara yang termahal kerana mutunya yang tinggi.









Cerita Pak Ali juga turut menarik untuk dikongsi bersama. Semasa kecilnya sering mengikut ayahnya ke hutan. Musang-musang yang terdapat di sana sebenarnya memilih buah-buah kopi yang terbaik sahaja untuk dimakan. itulah sebabnya kopi ini merupakan kopi yang bermutu tinggi. Sekarang musang yang diternak hanya memakan sahaja kopi yang diberi & disediakan , tanpa memilih..diragui samada kopi yang terhasil adalah yang terbaik mutunya..








Hujan yang lebat mengiringi kami keluar dari kawasan itu ke kereta. Mujur payung banyak disediakan di situ. Singgah makan di restoran nasi padang dan sempat solat qasar & jamak di bilik kecil di restoran tersebut.



 bersambung ....

No comments:

Post a Comment