Sunday, August 12, 2012

KUCHING, SARAWAK - PART 5

 .





7)      Pasar Serikin
      Terletak disempadan Indonesia. Produk yang boleh didapati di sini adalah seperti telekung, kain
      batik,  kain/ baju kebaya, t shirt, langsir & sebagainya. Menurut sumber,barang-barang
      dibawa  dari Pontianak, Indonesia. Jika pandai tawar menawar, amat berbaloi membeli-belah di
      sini.


      Sampai sekarang, masih tidak boleh faham kenapa tidak membeli  walau sepasang kain 
      kebaya   pun walaupun harga cuma antara RM40 ke RM50 .

8)      Wind Cave

Inilah tempat yang  paling tidak sabar dituju oleh 2 hero kami, Danial & Danish. Harga Cuma RM1.00 seorang, umur di bawah 18 tahun percuma sahaja. En Shamsul yang pada mulanya tidak mahu turut serta (al-maklumlah..tentu perlu menaiki tangga yang tinggi..bayangkan Batu Caves aje…) Selepas bertemu penjaga di pejabat, rupanya kita cuma perlu manaiki sedikit anak tangga sahaja, sudah tiba ke pintu gua yang dimaksudkan. Kami juga perlu menyewa lampu suluh memandangkan keadaan yang gelap di dalam sana. Atas alasan ini jugalah, akhirnya En Shamsul turut serta…he he he, tak sampai hatilah tuh..


     Pengalaman kali pertama di dalam gua :        



...
Nak gelak dulu nih…he he he







Berbekalkan sebuah lampu suluh (kami yang seramai 7 orang), tidak sangka sebenarnya, keadaan begitu gelap sekali. Cuba bayangkan apa jadi kalau keadaan yang gelap itu hanya diterangi oleh cahaya dari sebuah lampu suluh yang sederhana saiznya….




Suamiku didepan sekali dengan lampu suloh, menghala ke hadapan..aku & Iman yang di belakang sekali..jalan sampai tersepak-sepak anak-anak tangga.. Sebenarnya, gua ini  telah diubahsuai untuk kemudahan pelancong. Trek jalan telah disediakan dan banyak anak-anak tangga yang harus dilalui.






.
Sepanjang jalan kami berselisih juga dengan 2/3 buah keluarga. Setengah perjalanan kami berpatah balik, kali ini siapa lagi yang berada di depan memegang lampu suluh…he he he, gila kuasa sekejap…sambil berjalan sempat berkata “ sepatutnya kena ada at least 2/3 lampu nih..tapi since dah silap tuh..kita jalan kena ingat orang lain gak..jadi, kena suluh ke belakang juga..kalau tak..x perasan ada tangga, boleh jatuh…” he he he..





Akhirnya selamat tiba di muka gua..takut ada, seronok berlebih lagi..bak kata Danial..”tak puaslah mama, patutnya kita habiskan perjalanan tadi…”



Danish pula kata “Mama, kelawar tu semua tengah tidur ya…nanti dia tak hisap darah kita ke….”  pengaruh drakula lah tu…Tak tau apa perasaan masa tuh..gelap tuh..dengar bunyi kelawar pun..semua kecoh…he he he

















No comments:

Post a Comment