Wednesday, October 26, 2011

LANGKAWI 2011 (PART 1)





Weekend yang baru berlalu ni, aku turut mengambil kesempatan menghabiskan cuti tahunan memandangkan anak-anak bercuti (bersambung dengan Deepavali). Jadi cuti 5 hari tu seharusnya digunakan sebaik-baiknya.....

Di jeti Kuala Kedah
Destinasi kami adalah ke Langkawi selepas bodek tahap ke 7 digunakan oleh anak-anak ke atas ayahnya. Last minute sangat sebenarnya. Segala urusan booking, hotel, kereta sewa dan sebagainya dibuat oleh suamiku pada hari Sabtu..dan  hari itu juga selepas Maghrib kami bertolak ke Kedah. Perjalanan di waktu malam ni memang digemari ....

Akhirnya kami tiba & solat Subuh di Gurun..itu pun dah berapa kali drivernya stop untuk berehat seketika. Minum pagi di Kuala Kedah dan terus ke Jeti Kuala Kedah untuk ke Langkawi. Feri dijadualkan bertolak pada pukul 9.30 am. Anak-anak sangat teruja bila menaiki feri yang selesa. Sejam setengah tiba di jeti Langkawi, terus mengambil kereta sewa yang dijanjikan.

Selepas makan tengahari terus menuju ke hotel Aseania yang terletak berhampiran Pantai Cenang.  Petang, aktiviti dihabiskan di swimming pool sahaja.









ISLAND HOPPING - 1)  PULAU DAYANG BUNTING

Hari Kedua, selepas bersarapan seawal 9.00 am pangangkutan telah sedia menunggu di lobby untuk island hopping. Iman & Shasha amat teruja sungguh sejak malam tadi. Kami berkumpul di jeti Pantai Cenang sebelum dibahagi-bahagikan kepada bot yang disediakan.



Di jeti Pantai Cenang



Si comel Danish dengan kakak-kakaknya


Destinasi pertama, adalah Pulau Dayang Bunting. Enjin bot dimatikan dan memang bentuk pulau seakan wanita mengandung yang sedang berbaring. Malangnya, gambar yang diambil sebanyak 2/3 kali hilang. Sesampai di jeti, Iman diserbu oleh seekor monyet yang cuba menarik begnya. Beg Danial yang berisi roti & tuna tidak diganggu pula.., rupanya kemudiannya baru kutahu yang Iman membawa sebotol air gas. (Dlm perjalanan balik lagi sekali beg cuba dirampas, kali ni Danial yang bawa beg Iman tu..air gas berjaya dibawa lari oleh monyet itu...ish ish ish..)

Dlm perjalanan ke Tasik Dayang Bunting (menaiki anak tangga dlm 10 min perjalanan)


Iman berlatarbelakangkan Tasik Dayang Bunting
Semua tidak melepaskan peluang merendam kaki


Angin yang agak kuat hampir melayangkan pario Shasha



Keli, bila diberi makan, akan berkerumun di celah-celah kaki...geli...


Kaki siapakah ini? he he he




Danial & Sarah tidak melepaskan peluang membaca sejarah - lagenda Tasik Dayang Bunting.

Selepas menaiki anak-anak tangga selama 10 min perjalanan, kami tiba di Tasik Dayang Bunting. Sarah & Danish tidak melepaskan peluang mandi di kolam yang disediakan (air tasik).

LAGENDA TASIK  DAYANG  BUNTING

Menurut lagenda tempatan, ia bermula apabila seorang teruna bunian bernama Mat Teja telah jatuh cinta pada pandangan pertama dengan seorang gadis bunian bernama Dayang. Dengan bantuan air mata duyung yang disapu ke wajahnya, Mat Teja telah berjaya memenangi hati Dayang. Hubungan cinta mereka yang intim & romantis menjadi lengkap dengan buntingnya Dayang.

Dayang kemudian mengambil kesempatan untuk bersemayam di kawasan Tasik Dayang Beranak untuk bersalin. Setelah genap 9 bulan, Dayang yang bunting telah melahirkan seorang anak, tetepi malangnya anak tersebut telah meninggal dunia selepas 7 hari dilahirkan.

Disebabkan terlalu sedih & kecewa, Dayang mengambil keputusan untuk menyemadikan anaknya ke dalam tasik.

Tasik ini dinamakan Tasik Dayang Bunting sebagai tanda simpati orang ramai kepada pasangan ini.

Bersambung ke pulau seterusnya...



No comments:

Post a Comment