Thursday, October 28, 2010

P RAMLEE VRS MODEN

Perbualan ini diantara Sarah dengan Danish pada suatu malam yang sejahtera, betul-betul sebelum makan malam.

Sarah : Adik, tolong akak ambikkan air, letak kat dalam mangkuk. Akak nak basuh tangan.

Si adik ni pun menurut perintah. Sarah mencelupkan tangan ke dalam air lalu termenung beberapa saat (tengah dapat ilham lah tu...)

Sarah : Adik, duduk depan kakak sekejap.

Lalu si adik pun menurut, bersila di hadapan kakaknya.

Danish : Ada apa kak?

Sarah : Ok...wallet adik hilang,kan...cuba adik tengok dalam air ni...kalau adik tak nampak apa-apa, tu tandanya adik mulut becok..cuba adik tengok...adik nampak apa-apa tak?

Danish : Sambil melihat ke dalam mangkuk yang berisi air. " tak nampak pun..."

Sarah : Ayuk...mulut adik becok...

Lalu dengan segera Danish menjawab,

Danish : Eh, nampak, nampak....(sambil mengangguk-angguk kepala).

Lalu Sarah pun berlalu untuk makan dan Danish menghampiri mamanya (siapa lagi nak suap makan...aku le tu...he he he)

Aku yang berada berhampiran cuma ketawa dalam hati melihat perbualan pendek itu. Kelakar giler tu...nasib baik diorang tak gunakan perkataan macam petikan asal dalam cerita tu...anak luar nikah. Entah apa kena mengena yang dia terfikir perkataan becok tu, tak pastilah pulak.

Moral di sebalik cerita ni adalah, betapa, seniman Allahyarham P Ramlee, amat istimewa, masih dikenali ramai walaupun beliau telah meninggalkan dunia yang fana ini. Bak kata pepatah..Manusia mati meninggalkan nama. Jadi setiap apa yang kita lakukan di muka bumi ini kesannya tetap ada di kemudian hari, terutama di kalangan keluarga terdekat.

Juga, betapa cara anak-anak sekarang yang begitu berlainan dengan waktu kita membesar. Mereka begitu terbuka & creative dan kadang-kadang perbuatan mereka amat mencabar kita sebagai ibubapa. Jadi seharusnya kita lebih peka dan sentiasa bersedia diatas segala kemungkinan yang tiba.

No comments:

Post a Comment